Radna Wioletta Grzywacz ujawnia dokumenty pokontrolne ukrywane przez burmistrza.

Ujawnione przez radną dokumenty zostały przedstawione z obszernej informacji pokontrolnej Najwyższej Izby Kontroli oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej.

W ocenie ogólnej przeprowadzonej kontroli NIK stwierdził nieprawidłowości polegające na m.in:

– na nieopracowaniu przez burmistrza planów wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości i prowadzeniu ewidencji gminnego zasobu nieruchomości niezgodnie z wymogami ustawowymi.

– nie wywiązywano się z obowiązku każdorazowego sporządzania i podawania do publicznej wiadomości wykazów nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę najem, a przy udostępnianiu nieruchomości w drodze najmu, dzierżawy lub użyczenia nie zachowano zasad jawności i konkurencyjności postępowań.

– ewidencja środków trwałych w zakresie nieruchomości gminnych zawierała dane niezgodne ze stanem rzeczywistym, a inwentaryzacja gruntów w latach 2018-2021 została przeprowadzona nierzetelnie , bowiem nie zapewniła porównania i nie ujawniła różnic po miedzy stanem rzeczywistym, a stanem wykazanym w księgach rachunkowych.

– burmistrz nie zapewnił skutecznego nadzoru w zakresie sporządzania planów i sprawozdań z udzielanych zamówień publicznych, w efekcie nieterminowo publikowano plany oraz przekazywano do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych sprawozdania , które zawierały nierzetelne dane.

Z uwagi na kontrole w zakresie udzielania zamówień publicznych w latach 2018-2022 przeprowadzone w urzędzie przez Prezesa UZP, RIO, NFOŚIGP, MJWPU w Warszawie , KP w Radomiu wydz. d/w z przestępczością gospodarczą oraz CBA, NIK odstąpił od badania szczegółowego postępowań o udzielenie zamówień publicznych.

Regionalna Izba Obrachunkowa w kontroli kompleksowej oraz doraźnej w zakresie stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych i aktów wykonawczych do tej ustawy, zaciągania zobowiązań oraz ponoszenia wydatków dotyczących dostaw , usług i robót budowlanych , a w szczególności związanych z modernizacjami remontami lub budowami dróg , chodników i zatok parkingowych w latach 2018-2022.

Regionalna Izba Obrachunkowa stwierdziła m.in:

– dzielenie zamówienia na odrębne zamówienia publiczne, co skutkowało niestosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych

– ostatecznego zamknięcia ksiąg rachunkowych roku obrotowego 2021 dokonano w marcu 2023 r.

– udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych przedsiębiorcy , mimo niewyjaśnienia, czy udzielona ulga stanowi pomoc publiczną

umorzenie zaległości w podatku od nieruchomości , mimo:

niezebrania materiału dowodowego uzasadniającego podjętą decyzję ,

niezłożenia przez podatników wymaganych dokumentów w zakresie pomocy de minimis.

– dla zastępcy burmistrza miasta Pionki Pani Kamili Kaczorowskiej, nie określono zakresu czynności .

– nieprawidłowo prowadzono ewidencję zasobu nieruchomości

– nie sporządzono wykazu nieruchomości przeznaczonej do oddania w dzierżawę

– wykazów nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę nie zamieszczono na stronie internetowej Urzędu Miasta Pionki.

W opinii RIO za nieprawidłowości w wykazanym wystąpieniu pokontrolnym odpowiedzialnym jest – Burmistrz Miasta Pionki, Skarbnik Miasta Pionki.

Pełna lista zarzutów dostępna jest w materiale wideo.

(PN)