Miasto pod lupą prokuratury
Szanowni Państwo.
Po raz kolejny pozwolę sobie, wypowiedzieć się w kwestii inwestycji miejskich oraz pozyskanych przez miasto środków z tym związanych.
Pracując w komisji Gospodarki Gminy i Infrastruktury wielokrotnie stykałam się z lekceważeniem i brakiem współpracy na linii burmistrz- radni. Ale dziś nie o tym mowa…
Brak informacji ws. projektu Zielone Pionki ze strony burmistrza, skłoniło mnie do szukania prawdy na temat finansowania tego zadania oraz wykonywanych zadań budowlanych w mieście.
W związku z powyższym, przedstawię Państwu wyniki kontroli Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, projektu Zielone Pionki, gdzie burmistrz w ogniu pytań przedstawił tylko, że została wstrzymana kwota 1mln 800 tys zł.
Otóż z informacji NFOŚiGW dokonał przeglądu wyniku kontroli Prezesa UZP postępowania zagospodarowanie i odnowa terenów zieleni w krajobrazie miejskim ,,Zielone Pionki” – skwer przy Al Jana Pawła II w Pionkach. W następstwie analizy uznano , że naruszenia mają charakter istotny i wypełniają definicje nieprawidłowości czego skutkiem jest korekta finansowa w wysokości 25%. Miasto zostało zobowiązane do zwrotu kwoty wynikającej z korekty wraz z odsetkami.
Kwota kapitału do zwrotu przez miasto wynosi ok. 477638.28 zł plus odsetki liczone od dnia wypłaty środków do dnia ich zwrotu. Z dokumentów wiem, że miasto do tej pory nie dokonało zwrotu, stąd nie znana jest kwota odsetek .
Wiadomym jest to, że na etapie korekty finansowej 5% w dniu 13.05.2021r. miasto zwróciło
kapitał 107468,61 zł
odsetki 8224 zł
NFOŚiGW w tym samym postępowaniu dot. zadania III Park Miejski Błonia w Pionkach
poinformował ,że w przedmiotowym postępowaniu wystąpiły naruszenia :
- art. 5c ust. 1 ustawy Pzp 2004 poprzez niestosowanie do udzielenia zamówienia przepisów dotyczących tego rodzaju zamówienia , który odpowiada jego głównemu przedmiotowi , a w konsekwencji nastąpiło :
- a/ naruszenie art 40 ust. 3 Pzp 2004 poprzez zaniechanie przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii
- b/ naruszenie art. 43 ust 2 ustawy Pzp 2004 poprzez ustalenie terminu składania ofert krótszego aniżeli 35 dni.
- c/ naruszenie artykuł 94 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp 2004 poprzez zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego przed upływem 15 dniowego terminu od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty
- d/ naruszenie art.95 ust. 2 ustawy Pzp 2004 poprzez zaniechanie przekazania ogłoszenia o udzieleniu zamówienia Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej
- art. 32 ust. 4 ustawy Pzp 2004 poprzez zaniechanie ustalenia wartości zamówienia z uwzględnieniem łącznej wartości poszczególnych części zamówienia przy udzielaniu zamówienia w częściach , z których każda stanowiła przedmiot odrębnego postępowania
- art. 89 ust .1 pkt 6 ustawy Pzp 2004 poprzez zaniechanie odrzucenia oferty zawierającej błędy w obliczeniu ceny lub kosztu.
Niektóre naruszenia wypełniały definicję nieprawidłowości . Skutkiem tego było przypisanie wskaźnika pomniejszającego wartość kwalifikowaną kontraktu w wysokości 25% , co spowodowało pomniejszenie wydatków o kwotę 764723,76 zł
NFOŚiGW podjął również szereg innych działań będących konsekwencją przeprowadzonych kontroli oraz dokonanych ustaleń np. przesłał do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zawiadomienie o podejrzeniu stosowania praktyk ograniczających konkurencję oraz prowadzi postępowanie w związku z podejrzeniem wystąpienia konfliktu interesów przy wyborze Inspektora nadzoru inwestorskiego sprawującego nadzór nad robotami wykonywanymi w ramach obiekt III Park Miejski Błonia w Pionkach . Z Informacji uzyskanych od Prezesa UZP wynika,że w związku z ustaleniami prowadzonych kontroli wystąpił on ze stosownymi zawiadomieniami do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych.
NFOŚiGW w tym samym postępowaniu dot. zadania V skwer przy AL Lipowe w Pionkach nasadzenia zieleni stwierdziło kilka podobnych naruszeń jak w zadaniu Park Miejski Błonia
W związku ze stwierdzonymi naruszeniami i przypisanym do nich wskaźnikiem korekty finansowej w wysokości 25% co oznacza zwrot kapitału przez miasto w wysokości 33787.50 zł plus odsetki . Jak w poprzednich przypadkach miasto nie dokonało zwrotu stąd nieznana jest kwota należnych odsetek.
Z posiadanej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej korespondencji wynika, że ustalenia są zbieżne z ustaleniami poczynionymi przez Narodowy Fundusz , natomiast Prokuratura Rejonowa w Zwoleniu wszczęła dochodzenie o przestępstwo określone w art.297§1kk.
Szanowni Państwo przedstawione przeze mnie nieprawidłowości dotyczą szeregu spraw związanych z zarządzaniem miasta przez obecnego burmistrza Roberta Kowalczyka oraz jego zastępczynię bez określonego zakresu obowiązków Kamilę Kaczorowską.
Idą wybory zatem zastanówmy się na kogo oddajemy swój głos, aby na przyszłość miasto nie tonęło w długach, a inwestycje były prowadzone zgodnie z przepisami.
Wioletta Grzywacz
Radna Rady Miasta Pionki