ŚMIECIOWA KARUZELA PRZETARGOWA

Dla kogo pionkowski samorząd ogłosił kolejny, czwarty przetarg na wywóz odpadów? 

Przetargi „śmieciowe”, czyli na wywóz i zagospodarowanie odpadów stają się powoli nową „świecką tradycją” w naszym mieście. 

W tym przypadku sukcesu nie można „odtrąbić”. Nie dość, że szereg głównych inwestycji realizowanych jest przy znacznym wsparciu środków zewnętrznych pozyskanych na podstawie wniosków złożonych jeszcze w ubiegłej kadencji samorządu, np. ulica Fabryczna, park wzdłuż Al Jana Pawła II, czy Staw Górny to jeszcze trzy dotychczasowe przetargi „śmieciowe” zakończyły się niepowodzeniem.

Kto przez kolejne dwa lata będzie wywoził nieczystości z naszego miasta? Być może dowiemy się jak rozstrzygnięty zostanie czwarty już przetarg. Czwarte postępowanie ogłoszone zostało kilkanaście dni temu.

Większe wymagania dla wykonawcy, czy to przypadek?

Zapoznając się z poprzednią i obecną specyfikacją istotnych warunków zamówienia na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów z terenu miasta pojawiają się spore zmiany dla składających oferty. Kolejny czwarty już przetarg, firmy borykające się z pandemią COVID 19, wykonawców jak na lekarstwo, tymczasem Urząd Miasta zmienia wymagania dot. warunków zamówienia. Zamawiający, czyli miasto w ostatnim przetargu wymagało od przyszłego wykonawcy zatrudnienia 6 pracowników, w chwili obecnej firma musi zatrudniać 10 osób. Warunki udziału w przetargu oraz podstawy wykluczenia, też uległy zmianom. W poprzednim postępowaniu zamawiający nie określał warunków udziału dotyczących sytuacji ekonomicznej lub finansowej, a także zdolności technicznej lub zawodowej wykonawców. Tym razem wykonawca musi posiadać aktualne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności o wartości co najmniej 1 000 000,00zł i wykazać, że w ostatnich trzech latach wykonał lub wykonuje co najmniej dwie usługi, z których każda trwała lub trwa przez okres min. 12 miesięcy i osiągnęła za ten okres wartość łącznie 1 100 000,00zł netto. Zmianom uległ również sposób obliczania ceny. We wcześniejszym zapisie, faktyczna ilość odpadów komunalnych miała być zależna od potrzeb miasta i to faktyczna ilość odebranych odpadów i ceny jednostkowe przyjęte z oferty byłyby podstawą do zapłaty wynagrodzenia za usługę w rozliczeniu miesięcznym. Tym razem w specyfikacji miasto przedstawia, że podane przez urząd ilości odebranych i zagospodarowanych odpadów są szacunkowe, oparte na dotychczasowym zapotrzebowaniu zamawiającego. Strony umowy będą się rozliczały za faktycznie zrealizowane usługi, według cen jednostkowych określonych w formularzu cenowym i to faktyczna ilość odebranych odpadów i ceny jednostkowe przyjęte z oferty, będą podstawą do zapłaty wynagrodzenia za wykonane usługi. Na koniec kolejna niespodzianka dotycząca kryteriów, którymi Urząd Miasta miał się kierować przy wyborze oferty w czerwcu, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert. W poprzedniej SIWZ, procentowo najwyżej oceniono cenę tj. 60%, natomiast 30% można było otrzymać za częstotliwość odbioru szkła i opakowań szklanych w zabudowie wielorodzinnej, a najmniej punktowany był termin płatności faktury za usługi, gdzie wykonawca otrzymałby 5% za wydłużenie płatności do 21 dni, a 10 % w przypadku kiedy wykonawca zaoferuje wydłużenie terminu do 30 dni. W załączonych obecnie warunkach czytamy, że cena oferty nie uległa zmianie tj. 60%, zmianom uległ pkt. 2 częstotliwość odbioru, już nie szkła tylko papieru i tektury w zabudowie wielorodzinnej z 30% na 20% (nie mniej niż raz w tygodniu).W kryterium oceny dodatkowo pojawił się nowy zapis wyposażenie wiat śmietnikowych w zabudowie wielorodzinnej w kontenery do gromadzenia odpadów komunalnych i za tą ofertę wykonawca otrzyma 10%. Nie zmienił się jednak punkt dotyczący zakresu % dot. płatności za usługi. 

Czy w związku ze zmianami warunków firmy świadczące usługi ,,śmieciowe”, których i tak na rynku jest niewiele, będą chętnie przystępować do udziału w przetargu? Przypominamy również, że w czerwcowym przetargu brały udział Spółka ekoPionki, oraz ATK Recykling Radom z najniższą ofertą (przetarg unieważniono). 

Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów z terenu Gminy Miasto Pionki w okresie od 01.10.2020r. do 30.09.2022 r – czytamy w czwartym „śmieciowym” przetargu. Termin składania ofert 04.09.2020r. do godz. 10.00 Otwarcie ofert nastąpi o godz. 12.00 w siedzibie Urzędu Miasta Pionki. Przystępując do postępowania w zakresie odbioru transportu i zagospodarowania śmieci, wykonawca zobowiązany jest wpłacić wadium w wysokości 20 000 zł.

(PN)